Usus Continence - Boleh Sembelit Punca Inkontinens?

Usus Continence - Boleh Sembelit Punca Inkontinens?

Usus tarak bukan sesuatu yang kebanyakan orang memberi apa yang ada di. Ia seperti pernafasan, kita tidak berfikir tentang hal itu jika kita tidak mempunyai kesukaran menangkap nafas. Perkara yang sama berlaku dengan tarak buang air besar, kita tidak memberikan berfikir dua kali jika kita sembelit dan kemudian kita mengenalinya sebagai satu masalah.

Apa yang anda mungkin tidak tahu adalah kesan bahawa sembelit boleh ada di fungsi badan yang lain. Ketidakupayaan untuk lulus najis mencipta tekanan dalaman dan merupakan salah satu punca masalah lemah kawalan kencing. Tekanan yang diperlukan untuk lulus najis sementara sembelit juga boleh merosakkan lapisan rektum dan mewujudkan buasir juga. Mungkin ia adalah idea yang baik untuk memahami bagaimana sistem usus berfungsi untuk lebih menghargai kepentingannya kepada badan yang sihat.

Ia jelas bahawa jika anda tidak boleh lulus bahan buangan anda akan berada dalam masalah besar. Sama seperti paip di rumah anda, jika ada menyumbat kemudian pada satu ketika paip tidak lagi berfungsi. Tidak seperti paip anda, menyumbat juga boleh membuat keadaan septik yang boleh membawa kesan perubatan yang serius. Usus yang lebih rendah direka untuk mengeluarkan cecair daripada sisa dan mewujudkan bangku. Apabila ini berlaku mesej dihantar ke otak bahawa ia adalah masa untuk lulus buangan dan pada masa yang sama membuka sfinkter dalaman yang akan membenarkan laluan najis daripada usus besar untuk saluran dubur. Ini adalah ketika anda mendapatkan perasaan bahawa ia adalah masa untuk pergi.

Buang air besar yang kerap diperlukan untuk mengekalkan sistem ini. Cara terbaik untuk memastikan pergerakan yang kerap adalah dengan makan makanan yang sihat yang kaya dengan serat pemakanan. Masalah berlaku apabila terdapat hanya tidak serat yang cukup untuk memudahkan pergerakan bahan buangan. Serat ini adalah apa yang menolak bersama-sama bahan yang tidak boleh dengan mudah dipecahkan dalam usus anda seperti daging merah.

Makan sihat dan senaman adalah cara terbaik untuk menggalakkan tarak usus dan sistem penghadaman yang sihat. Jangan menunggu "lampu cek enjin" badan anda untuk datang sebelum anda berfikir tentang kesihatan usus anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar